مشاوره دینی و تربیتی

مشاوره مذهبی و خانواده و تربیتی

مشاوره دینی و تربیتی

مشاوره مذهبی و خانواده و تربیتی

اسلام چه امتیازاتی دارد ؟

1ـ جامعیت اسلام

از دیگر ویژگی های اسلام در برابر دیگر ادیان، جامع بودن آن است . اسلام برنامه تکاملی بشر تا پایان تاریخ را به ارمغان آورده است .
معمولاً نوابغ و دانشمندان و جامعه شناسان و مصلحان و روشنفکران و علما وقتی طرحی می‌دهند، یک زاویه زندگی را در نظر می‌گیرند.
گاه طرح ارائه شده ، مشکل اقتصاد را حل می ‌کند ،گاه مشکل ازدواج را حل می‌کند و...
اما دینی که توسط پیغمبر اسلام بیان شده است ، جامعیت دارد. به عبارتی می توان بیان کرد که مسأله‌ای نیست، مگر اینکه دین اسلام درباره‌ی آن آیه ویا روایتی را از معصومین بیان کرده است .شاید به طور جزئی بیان نکرده باشد که لب چهار راه، چراغ قرمز بایست، چراغ سبز برو ، چرا که در زمان معصومین چراغ سبز و قرمزی نبوده است اما امیرالمؤمنین(علیه السلام) در نهج البلاغه فرموده اند: «وَ نَظْمِ أَمْرِکُمْ»(نهج‏البلاغه، نامه 47

2- اجتهاد پذیری

اسلام، دینی است که هیچ وقت به بن بست نمی‌رسد. مشکل لاینحل در آن وجود ندارد .
این هم از برکت وجود ولایت فقیهی است که ادامه ولایت رسول الله می باشد .
فقیه و مجتهد می‌توانند در بن بست‌ها خودشان چاقو به دست گیرند و عمل جراحی انجام دهند ، حکمی را تعطیل کند.
اجتهاد پذیری یعنی اختیار کوتاه و بلند کردن ، فصلی و یا موسمی کردن بعضی ازبرنامه‌های اسلام.
با اجتهاد پذیری و وجود فقیه و مرجع تقلید ، اسلام هیچ گاه به بن بست نمی‌رسد.

3- اصل ، سهولت است

آیاتی در قرآن کریم وجو دارد که بیان می کند خداوند خواهان عسر و سختی نیست ، به عبارتی دین اسلام ، دین آسان و راحتی می باشد .
این سخن در احکامی که در اسلام وجود دارد ، به راحتی قابل تشخیص است ؛ آنجا که بیان می کند اگر آبی برای وضو نبود تیمم کنید ، اگر در حال اضطرار قرار گرفتید خوردن حرام ها برای شما حلال می باشد و ...

4- زندگی گرایی

یکی از امتیازات اسلام این است که دین اسلام ، آیین زندگی است و تنها بر روی اعمال عبادی ، مسجد و اعتکاف و سیر و سلوک تمرکز نمی کند .
اسلام دینی است که از معنویتش، مادیت تراوش کرده و از مادیتش معنویت.
اگردستور وتأکید بر نخواندن نماز شب دارد ، در کنار آن می فرماید : با خواند نماز شب بهترین های مادی و معنوی را از آن خود می کنید .


5- تقدم حق جامعه بر فرد

اسلام همیشه حق جامعه را بر فرد ، مقدم می ‌دارد ، و بیان می کند که مالکیت شخصی تا جایی محترم وقابل پسند است که به جامعه ضرر نرساند .
اصلی دراسلام وجود دارد به نام " لاضرر " که حدیثش این است: «لَا ضَرَرَ وَ لَا ضِرَارَ فِی الْإِسْلَامِ»(معانی‏الأخبار، ص‏281) این یک قانون کلی است.
به عبارتی در این روایت بیان می کند که درجامعه نباید ضرر وزیانی برای کسی به وجود آید

ازامتیازات دیگردین اسلام این است که کتابی که برای سعادت بشریت معرفی کرده است ، از هرگونه انحرافی مصون می باشد .
به عبارتی ،قرآن مجید، از چند جهت بر کتاب های دیگر ادیان امتیاز دارد :
* کلام الهی
قرآن مجید کتابی است که تماماً از سوی خداوند، بر پیامبر(صلی الله علیه وآله) نازل شده و تمام الفاظ و کلمات به کار رفته در آن، عیناً کلام الهی است.

به دیگر سخن، اسلام تنها دینی است که مستقیماً کلام خدا را در دسترس بشر قرار می دهد و انسان را با سخن او آشنا می سازد؛ در حالی که دیگر ادیان، از چنین امر مهمی تهی بوده و حتی ادعای آن را ندارند.


6- اصل مصونیت کتاب آسمانی


ازامتیازات دیگردین اسلام این است که کتابی که برای سعادت بشریت معرفی کرده است ، از هرگونه انحرافی مصون می باشد .
به عبارتی ،قرآن مجید، از چند جهت بر کتاب های دیگر ادیان امتیاز دارد :
* کلام الهی
قرآن مجید کتابی است که تماماً از سوی خداوند، بر پیامبر(صلی الله علیه وآله) نازل شده و تمام الفاظ و کلمات به کار رفته در آن، عیناً کلام الهی است.
به دیگر سخن، اسلام تنها دینی است که مستقیماً کلام خدا را در دسترس بشر قرار می دهد و انسان را با سخن او آشنا می سازد؛ در حالی که دیگر ادیان، از چنین امر مهمی تهی بوده و حتی ادعای آن را ندارند.

7- تقارن و همراهی دنیا وآخرت در دین اسلام


ازامتیازات دیگر اسلام این است که دنیا و آخرت را بایکدیگر تقارن و همراه قرار داده ، به عبارتی سعادت هریک را منوط بر دیگری می داند .
کلمه دنیا 55و آخرت هرکدام به طور مساوی (55مرتبه) درقرآن بیان شده ، واین بیان کننده ی اصل جداناپذیری دنیا وآخرت از یکدیگر می باشد .

نسیمی از آموزه های حضرت فاطمه زهرا(س)

آموزه های تربیتی و اخلاقی حضرت فاطمه(س)

آموزه اول) حجاب کامل
امام موسی بن جعفر(ع) از پدرانش نقل فرموده است که امیرالمؤمنین علی(ع) فرمود: روزی فرد نابینایی اجازه خواست که به منزل فاطمه(س) وارد شود، آن حضرت خود را (با چیزی مانند پرده) از او پوشیده داشت. رسول خدا(ص) به او فرمود: چرا خود را پوشیده داشتی در حالی که نابیناست و ترا نمی بیند؟
حضرت فرمود: اگر او مرا نمی بیند من او را می بینم و نیز رایحه و عطر را می بوید و شامه اش سالم است. رسول خدا(ص) فرمود: گواهی می دهم که تو پاره تن من هستی. (بانوی بانوان ص ۲۶ به نقل از بحار ج ۴۳ ص ۹۱)

آموزه دوم) اوصاف شیعه
مردی از همسرش خواست نزد فاطمه (س) برود و ازقول او بپرسد که آیا من از شیعیان شما هستم؟ او به حضور حضرت (س) آمد و سؤال شوهرش را رساند
زهرا(س) فرمود: به شوهرت بگو: اگر آنچه را به شما امر می کنیم انجام دهی و آنچه را که از آن نهی می کنیم، انجام ندهی از شیعیان ما هستی وگرنه از شیعیان ما نیستی.
وی نزد شوهرش آمد و سخن فاطمه (س) را به او رساند. او از این پاسخ ناراحت شد با آه و ناله گفت: وای برمن، کیست که به گناه آلوده نباشد، بنابراین اگر از گناه پاک نشوم، شیعه نیستم، در آن صورت همیشه در دوزخ خواهم بود.
وای برمن چه خاکی برسرم کنم؟ همسرش وقتی او را چنین آشفته دید به حضور حضرت زهرا (س) برگشت و داستان را به عرض رساند، فاطمه (س) فرمود به شوهرت بگو: چنین نیست که تو تصور می کنی.

شیعیان ما از افراد نیک اهل بهشت هستند، ولی اگر گناه کار باشند، براثر گرفتاریها و صدماتی که در صحرای محشر، در روز قیامت، یا در طبقه اعلای دوزخ می بینند، گناهانشان ریخته می شود و سپس ما آنها را نجات می دهیم و به بهشت می بریم. (داستانهای روایی ص ۴۹۹) همان طور که ملاحظه می شود از دیدگاه رهبران الهی ملاک شیعه عمل به دستورات آنها است و نه داشتن اسم و رسم و ادعا. لذا از خدا توفیق عمل و نیت صالح برای همه بخواهیم.

آموزه سوم) کیفیت رابطه با مردم و خانواده
معیار و میزان سنجش ارزشمندی انسان از دیدگاه فاطمه (س) روابط شایسته با مردم وخانواده است. حضرت دراین باره می فرمایند: بهترین شما کسی است که دربرخورد با مردم نرم خو و مهربان تر است و ارزشمندترین مردان شما آن کسانی اند که با همسران خود مهربان و بخشنده هستند. (فرهنگ سخنان فاطمه (س) ص ۱۳۹)

آموزه چهارم) رعایت محرم و نامحرم

رسول خدا(ص) درب خانه فاطمه(س) را کوبید و فرمود: سلام بر شما، آیا وارد خانه شوم؟ پاسخ شنید، سلام بر تو ای فرستاده خدا، داخل شوید. پیامبر(ص) فرمود: آیا داخل شوم با کسی که همراه من است؟ فاطمه(س) فرمود: ای رسول خدا، اگر نامحرمی با شماست وارد نشوید که چادر بر سر ندارم. کمی بعد، چادر به سر گذاشت و فرمود: داخل شوید. رسول خدا دوباره سلام کرد و فرمود: با کسی که همراه من است؟ پاسخ شنید: سلام بر تو ای فرستاده خدا، داخل شوید با کسی که همراه شماست. (همان ص۸۳و ۸۴)


ادامه مطلب ...

اصول پنج گانه گانه تربیت دینى


اصل اول - توجه به طبیعت کودک و رشد بدنى و فکرى او و در نظر گرفتن قوانین روان‏شناسى یعنى آن‏چه به او آموخته مى‏شود، باید متناسب با سن او و در خور فهم و استعداد او باشد و باید به گونه‏اى تعلیم گردد که هرگز از آن تعلم، خسته و منزجر نشود.

 


اصل دوم - در بادى امر و در همان دبستان، کودک را

. باید به مبدأ و معاد توجه کرد و ایمان به خدا و روز جزا، در وى پدید آورد.


اصل سوم - استفاده از وسایل سمعى و

 بصرى، ارائه‏ى اشیاء مذهبى، طرح تصویرها و کشیدن نقشه‏ها و نقاشى‏ها و دیدار اماکن متبرکه و شرکت در محفل مذهبى و حضور در عبادات دسته‏جمعى، تا این که درس، براى شاگرد، با روح و بامعنا شود. در دبستان، تعلیم مذهب از طریق نقاشى و داستان‏سرایى، مؤثر و دلپذیرتر از سایر طرق آموزش است و باید بیشتر بدان اهمیت داد؛ زیرا کودک، میل فراوان به شنیدن قصه دارد و مطلب را در لباس واقعه، آسان‏تر، درک مى‏نماید و بدان جذب مى‏شود و دیر هم فراموش می کند.  

اصل چهارم - عواطف و احساسات مذهبى طفل را باید تحریک کنند و قلب او را به تپش اندازند و اشک اشتیاق به چشمان او آورند و از این راه، او را متوجه حق و مایل به جمال و طالب کمال سازند و این امر را با تلاوت قرآن به لحن خوش - گفتن اذان با صداى خوب - خواندن اشعار مذهبى (در توحید و مدح اولیاى حق و مسایل عاطفى و فداکارى‏هاى مردان حق) - مناجات به آواى دلپذیر - در صورت امکان برپاداشتن شبیه‏خوانى و تعزیه و نمایش (با رعایت قواعد ادب و نزاکت و تناسب
 
اصل پنجم - کودک را راغب سازیم که آداب مهم مذهبى و فرایض عبادتى را انجام دهد؛ یعنى نماز و روزه و دعا و راز و نیاز با خدا و سپاس‏گزارى از نعمت‏ها را عملى سازد. او را واداریم که با حضور قلب، مشکلات خود را به خدا عرضه دارد و از او یارى بطلبد و براى توفیق خود در امور و انجام کارهاى نیک هدایت بجوید .


التماس دعا